Ewa Ställdal går från Bactiguard till att bli generaldirektör för ny forskningsmyndighet

Ewa Ställdal lämnar Bactiguard efter fem år för att bli Generaldirektör för Forte -Forskningsmyndigheten för Hälsa, Arbetsliv och Välfärd. Ewa Ställdal utsågs den 21 november av regeringen till den första generaldirektören för välfärdsforskning vid forskningsrådet Forte.

Ewa Ställdal kom som omvärldsanalytiker och rådgivare till Bactiguard 2008, och blev efter ett par månader vice VD för Bactiguard, med uppgift att bygga upp bolagets struktur för kvalitetssystem, forskning och utveckling samt produktionsledning.

“När jag började på Bactiguard var vi 15 anställda och representerade på 5 marknader, nu är vi 55 och finns på mer än 30 marknader. Under mina 5 år på Bactiguard har vi vidareutvecklat och fått licensgodkännande för fyra nya produkter och bygger en ny egen produktionsanläggning intill Karolinska universitetssjukhuset. Det har varit en otroligt utmanande, spännande och lärorik resa”.

För ett år sedan tog hon steget in i Bactiguards styrelse för att tillsammans med ägarna delta i den viktiga strategiska planeringen och utvecklingen av ett svenskt helägt växande bolag i Sverige.

Ewa Ställdal har tidigare haft ledande befattningar inom landsting, regeringskansliet, stiftelser och Karolinska institutet. Hon har haft och innehar fortfarande flera styrelseuppdrag och uppgifter inom börsnoterade företag, branschorganisationer samt statliga myndigheter och statliga bolag.

Men nu återvänder hon till myndighetsvärlden med nya uppgifter inom forskning och utveckling om välfärdens utmaningar. Som generaldirektör för Forte blir Ewa Ställdals uppgift att på regeringens uppdrag stödja forskning rörande bl.a. äldres vård och omsorg, barn- och ungdomars ökande ohälsa, arbetslivets villkor och organisering, social innovation och inte minst hur välfärdens utmaningar ska kunna analyseras inom ramen för nya forskningsprojekt.

”Jag har insett att jag vill arbeta operativt ytterligare ett antal år. Med min långa erfarenhet både från offentlig sektor och från näringslivet, så har jag unik kunskap att dela med mig både till olika verksamheter och till yngre medarbetare och kollegor. Att kliva på en generaldirektörstjänst så nära pensionsåldern känns extra bra – ett sätt att visa på att fortsatt karriär är möjlig även efter 65 år”.

Christian Kinch, VD Bactiguard:

”Ewa har bidragit på många sätt till Bactiguards framgång. Bla är det hennes förtjänst att Bactiguard nu samverkar med flera landsting kring test och vidareutveckling av våra produkter och lösningar. Ewa har också bidragit till beslutet att jag som ägare – tar hem vår produktion till Sverige. Vår nya produktionsanläggning byggs nu i Botkyrka kommun, intill Karolinska universitetssjukhuset i Huddinge. Jag är oerhört tacksam över dessa år Ewa har arbetat här på Bactiguard”.

Christian Kinch fortsätter:

”Kan glädjande summera att Bactiguard blivit lite av en plantskola för blivande General Direktörer och Medicinska Enhetschefer(*) vilket jag tolkar som en fantastisk kvalitetsstämpel”.

Ewa Ställdal tillträder sin nya tjänst på Forte den 1 januari 2014.

*Johanna Adami Enhetschef Vinnova tidigare Medicinsk Chef på Bactiguard

—————————————

Bactiguard är ett snabbt växande svenskt medicinteknikföretag, som tillverkar och exporterar ett patenterat ytskikt för infektionskänsliga produkter. Bactiguard®-behandlade urinvägskatetrar är marknadsledare i USA och Japan, länder med stora krav på sin sjukvård. Bactiguard har de senaste åren expanderat sin verksamhet till nya marknader, såsom EU, Kina och Mellan Östern, med ett starkt fokus på forskning och utveckling. Bactiguards portfölj omfattar dels BIP CIP – ett koncept för infektionskontroll samt katetrar belagda med Bactiguard®-ytan för urin-, luft och blodvägar.