Bactiguard lanserar produkt som skyddar mot coronavirus

Bactiguard lanserar HYDROCYN aqua®, en vattenbaserad produkt som visat sig ha en kraftigt avdödande effekt på tidigare varianter av coronavirus inom 15–30 sekunder. Tidigare erfarenhet visar att den påvisade avdödande effekten kan överföras till nya varianter av coronavirus och tester på Covid-19 (SARS-CoV-2) pågår nu på Karolinska Institutet för att verifiera detta.

”Till följd av den snabba spridningen av Covid-19 i både Europa och Mellanöstern möter vi ett stort intresse för HYDROCYN aqua, en vattenbaserad produkt som dödar bakterier, svampar och virus på några sekunder utan att skada eller irritera kroppen. Flera företag som vill arbeta förebyggande för att skydda sin personal har redan hört av sig till oss och börjat lägga order,” säger Cecilia Edström, VD.

”Vårt uppdrag är att förebygga infektioner och rädda liv. Därför vill vi så snabbt som möjligt rulla ut produkten i hela vårt distributionsnät efter förvärvet av Vigilenz. Samtidigt arbetar vi hårt för att öka produktionskapaciteten och möta det växande behovet både i sjukvården och företag, inte minst nu när det råder brist på desinfektionsmedel på många marknader,” fortsätter Cecilia Edström.

Effekten av HYDROCYN aqua® på coronavirus har testats och det är dokumenterat att den dödar 99,9 procent av tidigare varianter inom 15–30 sekunder. Tidigare erfarenhet visar att den påvisade avdödande effekten kan överföras till nya varianter av coronavirus och tester på Covid-19 (SARS-CoV-2) pågår nu på Karolinska Institutet för att verifiera detta.

HYDROCYN aqua® är en pH-neutral och vattenbaserad produkt som, till skillnad från alkohol och klorhexidin, inte är irriterande, giftig eller skadlig för kroppen. Den aktiva substansen är hypoklorsyra (HOCl). HYDROCYN aqua® ingår efter förvärvet av Vigilenz i Bactiguards sortiment. Läs mer på hydrocynaqua.com.

HYDROCYN aqua® är CE-märkt (godkänt i EU) och godkänt av FDA i USA.

Cecilia Edström, VD tel 08-440 58 80