Bactiguard expanderar i Europa

Bactiguard etablerar sig i Portugal genom ett exklusivt distributörsavtal med Socime Medical Ltd, omfattande hela portföljen av infektionshämmande produkter.

”Att expandera vår marknadsnärvaro i Europa är en viktig del av Bactiguards strategi. Genom att etablera oss på den portugisiska marknaden tar vi ett viktigt steg i den riktningen”, säger VD Johan Rugfelt.

Genom detta avtal expanderar Bactiguard marknadsnärvaron till 51 länder globalt. Tidigare i det andra kvartalet ingicks ett distributörsavtal för Iran.

Portugal har 10,6 miljoner invånare och kostnaden för sjukvård uppgår till nära 10 procent av BNP. Cirka 11 procent av alla patienter på portugisiska sjukhus drabbas av vårdrelaterade infektioner och förekomsten av multiresistenta bakterier är ett växande problem, på samma sätt som i övriga världen. Att implementera preventiva lösningar för att motverka dessa problem är därför av stor vikt.

Den portugisiska marknaden för produkter inom Bactiguards fokusområde: urinvägskatetrar, centrala venkatetrar och endotrachealtuber uppgår idag till cirka 6 miljoner Euro per år.

”Socime Medical började marknadsföra och distribuera medicinsk och kirurgisk utrustning 1997, inom hjärnkirurgi och kardiologi. Sedan dess har vi breddat vår verksamhet genom att finna de bästa produkterna och lösningarna för att möta hälsoutmaningarna i Portugal.

Vi väljer våra leverantörer med omsorg för att säkerställa tillförlitligheten hos de produkter vi levererar. Vi ser därför fram emot att introducera Bactiguards portfölj av infektionshämmande produkter på den portugisiska marknaden”, säger Paulo Amaro ägare till Socime Medical Ltd.

För mer information, vänligen kontakta:

Cecilia Edström – Kommunikationsdirektör
cecilia.edstrom@bactiguard.se