Bactiguard etablerar nytt partnerskap i Indien

Bactiguard har ingått ett partnerskap med Neon Laboratories Limited (“Neon”) för norra, västra och östra delen av Indien, som täcker majoriteten av den indiska befolkningen.

Neon är en familjeägd tillverkare och distributör av läkemedel och medicintekniska produkter, med en omsättning på över 85 miljoner dollar. Företaget startade sin verksamhet 1982, är baserat i Mumbai och täcker hela landet. Neon är ledande inom narkosläkemedel i Indien och producerar även läkemedel för intensivvård och onkologi. På senare tid har portföljen utökats med medicintekniska produkter.

“Neon har en stark ställning inom anestesi-, onkologi- och intensivvård i hela landet och portföljen har utökats med medicintekniska produkter som tillgodoser behoven hos samma patientgrupper. Med detta fokus och mer än 80 säljare för medicintekniska produkter över hela landet är vi övertygade om att de har den kompetens och de resurser som krävs för att erbjuda avancerade infektions-förebyggande lösningar och stärka Bactiguards position i Indien”, säger Cecilia Edström, CFO.

“Vårdrelaterade infektioner är frekventa i Indien och antibiotikaresistensen ett växande problem, särskilt för allvarligt sjuka patienter. Vi vill erbjuda kvalitetsprodukter och är övertygade om att Bactiguard-teknologin kommer att förändra marknadsdynamiken inom infektionsprevention för intensivvården. Därför är vi väldigt entusiastiska över framtidsutsikterna för detta samarbete, säger Abhay Jain, Director Neon Laboratories Ltd.

Bactiguards urinkateter (BIP Foley catheter) för infektionsprevention lanserades i Indien i början av 2016 och i augusti i år godkände Ministry of Health & Family Welfare Bactiguards centrala venkateter (BIP CVC). Därmed öppnas nya möjligheter för Bactiguard att erbjuda effektiv infektions-prevention på en av de största och snabbast växande marknaderna i världen.

Sedan tidigare har Bactiguard en distributör för södra delen av Indien och kommer i och med samarbetet med Neon därmed att täcka merparten av landets befolkning.

Cecilia Edström, CFO, mobil: +46 72 226 23 28