Bactiguard donerar pengar till forskning om COVID-19

Bactiguard donerar pengar till forskning om covid-19

För att bidra till forskningen om COVID-19 donerar Bactiguard 120 000 kronor till Karolinska Institutet (KI) vid Danderyds sjukhus.

”Vi har ett samarbete sedan 2010 med Karolinska Institutet vid Danderyds sjukhus (KI DS), där vi delar vissa labbresurser för att kunna testa hur Bactiguards teknologi interagerar med blod. Dessutom har vi på Bactiguard aktivt prioriterat kampen mot COVID-19 och att ytterligare kunna bidra var självklart för oss”, säger Stefan Grass, Chief Medical Officer.

Donationen går oavkortat till att ytterligare utrusta ett labb vid KI DS och Danderyds sjukhus, så att det underlättar forskning på COVID-19. Forskningen drivs bland annat av forskaren Charlotte Thålin på Danderyds sjukhus AB, i samarbete med KI och KTH, och syftar till att utveckla och utvärdera ett test för COVID-19, men involverar även grundforskning kring SARS-CoV-2 och COVID-19.

”Tack vare donationen från Bactiguard har vi möjlighet att snabbare driva projektet som kommer ge oss värdefull kunskap om COVID-19 och diagnostik av sjukdomen”, säger professor Håkan Wallén, vid KI DS.

”För ett svenskt företag som Bactiguard med forskning, utveckling och produktion i Sverige är det oerhört viktigt och givande att ha ett nära och bra samarbete med sjukvården och akademin i Sverige”, fortsätter Stefan Grass som får medhåll av Håkan Wallén: ”Vi uppskattar samarbetet med Bactiguard, det visar på styrkan av interaktionen mellan akademi och näringsliv”.

För mer information, vänligen kontakta:
Stefan Grass, Chief Medical Officer, mobil: 0707-25 24 48